tiistai 21. helmikuuta 2012

Viikonloppu Shanghaissa!

Ihanaa, sain vihdoin ensimmäiset vapaapäivät. Kyllä tuntui rankalta tehdä töitä 10 päivää putkeen suoraan Kiinaan tulon jälkeen. Nyt viikot varmaan asettuvat paremmin uomiinsa ja viikonloput ovat yleisesti ottaen vapaana. Tulevien viikkojen suunnitelmissa on tavata täällä Suzhoussa asustelevia toisia suomalaisia työssä oppijoita ja kierrellä ympäriinsä nähtävyyksien parissa. Minut on myös kutsuttu kuun lopussa työkavereitteni illanviettoon, joka ilmeisesti sujuu muun muassa kiinalaisen ruuan ja karaoken merkeissä J.
Huvittaisiko mennä parturille?

Lähdin edellisenä viikonloppuna siis Shanghaihin. Junaliput sain ostettua kätevästi hotellini kautta vaivaista 1,5€ palvelumaksua vastaan. Päivä alkoi jälleen aikaisella herätyksellä, kun lähdin klo 7 taksilla yhdelle Suzhoun juna-asemista. Alkuun matkustus jännitti, mutta asema olikin pieni ja erittäin selkeä englanninkielisine kyltteineen. Matka junalla kesti vain 25 minuuttia ja Shanghain puolella tätini olikin minua vastassa näin ensimmäisellä kerralla. Matka taksilla ei ole tulevaisuudessakaan kuitenkaan hankala, koska aseman alla on iso ja turvallinen taksiasema.
Näköala Bundilta
Minä ja serkut

Perinteisempää menoa
Shanghain Pudongiin saavuttuamme vaihdoimme sukulaisteni kanssa kuulumisia ja puolen päivän aikaan he lähtivät esittelemään minulle kaupunkia. Parasta tällaisissa ”oppaissa” on se, ettei turhaa aikaa mene haahuiluun ja eksymiseen, vaan kaikki paikat löytyvät nopeasti ja tarinatkin tulevat tutuiksi. Lauttamatka Puxiin Pudongista (Shanghain vierekkäiset kaupunginosat) johtikin meidät suoraan arkkitehtuuristaan kuuluisalle Bundin kävelykadulle, josta muun muassa aukeaa näköala Helmitornille (Oriental Pearl Tower) ja Financial Towerille. Financial Tower on tällä hetkellä maailman kolmanneksi korkein rakennus ja yksi Shanghain tärkeimmistä nähtävyyksistä. Vielä ei ollut aikaa vierailla näiden rakennusten sisällä, mutta sen ehtii sitten myöhemmin keväällä J.

Taiji
Matka Bundilta jatkui suoraan Nanjing Road:ille, eli Shanghain pääostoskadulle, joka on maailman pisin (6 km) ja kiireisin yli miljoonalla päivittäisellä vierailijallaan. Käväisimme kahvilla heti kadun alkupäässä olevassa Peace Hotel:issa. Se on yksi Shanghain vanhimmista hotelleista ja ehkäpä maailman kuuluisin sen Jazz-ravintolasta, jossa edelleen soittaa alkuperäisiä (n.80-vuotiaita) jazzin kulta-ajan muusikoita. Kävelimme rauhassa katua People Square:lle asti, jossa hyppäsimme metroon mennäksemme takaisin Pudongin puolelle.

Ankeriasta Teppanyakissa

Suuntasimme metromatkan jälkeen suoraan jalkahierontaan, joka teki kyllä erittäin hyvää jaloilleni, jotka olivat joutuneet sietämään liian pieniä kenkiä (uudet on onneksi jo ostettu!). Itse kokeilin myös kuppausta, jossa pieneen lasipurkkiin tehdään tulella alipaine, joka saa jalkojen verenkierron paranemaan. Oli mukava, ajoittain ehkä kivulias kokemus, mutta varmasti hyödyllinen. Hieronnasta suuntasimme melkein heti syömään Teppanyakkiin (=japanilainen ravintola), jossa ruokalistalta valitaan syötävät (sushia, salaattia, paistettua riisiä, nuudelia ym.) ja lihat kokki paistaa edessämme olevalla hellalla ja laittaa ne suoraan lautasillemme. Hirveästi olin kuullut lähipiiristä kehuja tästä ravintolasta ja se kyllä täytti kaikki odotukset J.

Pyykit ja kapeat tiet
Sunnuntaina myöhäisen herätyksen jälkeen, lähdimme jälleen Puxin puolelle. Kuljimme kiinalaisten omien asuinalueiden kautta, jotka todella ovat eri luokkaa kuin meillä Suomessa: pyykit roikkuvat narulla kapeiden kujien välissä, kanat ovat ahtautuneet pieneen häkkiinsä ja väläykset asuntojen sisätiloista kyllä aiheuttavat jonkinasteisen piston sydämessä. Ilmeisesti nämä asunnot olivat vielä täysin keskiluokkaisten ihmisten taloja eli en pysty edes kuvittelemaan millaista huono-osaisten elämä sitten mahtaa olla.

Reittimme kulki kiinalaisten suosimille kaduille (Vanhaan kaupunkiin), joissa myytiin esimerkiksi räätälinpalveluja, kenkiä, erilaisia koruja ja hiuskoristeita, syötävää ja muuta (krääsääkin). Hinnat olivat tietty alhaisia, mutta vielä en ollut shoppailutuulella J. Vierailimme myös Shanghain temppelissä, jossa Kongfutse uskontoa harjoittavat esimerkiksi polttavat suitsukkeita. Temppelin kiertämisen jälkeen suuntasimme Yu puutarhaan, joka on jo yli 300 vuotta vanha ja kuuluisa siitä, että se on rakennettu aikoinaan yksityispuutarhaksi. Lopuksi kiersimme vielä pahat henget karkottavan Siksak-sillan.

Hedelmävartaita Vanhassa kaupungissa

Matka Shanghaihin oli todella kokemisen arvoinen ja ehdin nähdä lyhyessä ajassa jo kaikenlaista ”tärkeää” J. Paluumatka sujui myös jouhevasti sunnuntai-iltana, mikä antoi vielä viimeisen turvallisuuden tunteen seuraavia matkoja ajatellen. Kuluva työviikko on lähtenyt paljon piristyneempänä käyntiin. Vielä yritän kuitenkin etsiä ratkaisua aamuvuorojen aikatauluun, ettei sitä tekemättömyyden tunnetta vuoron loppupuolella tulisi J.